Sighișoara
Castles and Fortresses
Transylvania
    Sighișoara
    Transylvania Castles and Fortresses
    Transylvania


 

[blue]

Din cele patru biserici existente odinioara in incinta Cetatii Sighisoara s-au pastrat trei: Biserica Romano – Catolica, Biserica Manastirii si Biserica din Deal … Heute gibt es noch drei Kirchen auf der Burg: die Katholische Kirche, die Klosterkirche und die Bergkirche aus dem 14. Jahrhundert. Fruher jedoch gab es einmal vier … Today there are existing three churches inside the citadel of Sighisoara: the Catholic Church, the Monastery Church and the St. Nicholas Church (on the hill). But once there were 4 …
 
1. BISERICA DIN DEAL (Sf. Nicolae)
 
Cea mai celebra si mai importanta biserica dintre cele 8 biserici ale Sighisoarei este BISERICA DIN DEAL sau Biserica Sf. Nicolae, construita pe varful Dealului Scolii, inalt de 429 m, pe fundatia unei bisericute mai vechi. Planul Bisericii arata ca axele longitudinale ale corului, naosului si turnului, nu sunt construite in linie dreapta, indiciu al faptului ca aceasta mica biserica a fost construita la inceputul sec. 13 ca biserica de tip sala cu absida semirotunda. In urmatoarea etapa a constructiilor a urmat edificarea unei basilici cu coloane, avand un naos cu doua abside dar fara naos lateral, precum si un turn impunator in partea vestica. Pe zidurile intarite ale bisericii de tip sala se construieste cu aceasta ocazie corul bisericii cu coloane, rezultand astfel singura cripta din Transilvania. Constructia este finalizata in jurul anului 1300, din aceasta perioada dateaza si turnul impunator bisericii.
 
In 1345 incepe reconstructia bisericii in stil gotic tarziu finalizata in jurul anului 1400. Intre 1429 si 1483 s-a ridicat hala in acelasi stil impreuna cu vestibulul din sud. Sacristia si vestibulul din vest sunt construite in a treia (ultima) etapa a constructiilor, in jurul anului 1500. Peretii bisericii au fost pictati inainte de anul 1500. In urma renovarii din 1776 au fost copiate pe pergament picturile si inscriptiile interioare, in vederea repictarii lor. Din pacate aceste pergamente s-au pierdut si picturile nu au mai fost realizate. In anul 1877 picturile murale ramase au fost acoperite cu un strat de vopsea fiind redescoperite si expuse de-abia in anul 1934 de catre J. Misselbacher, cu ocazia unor lucrari de renovare. Sunt remarcabile atat reprezentarea Judecatii de Apoi, pe zidul estic al absidei de nord, precum si imaginea arhanghelului Mihail, tinand balanta sufletelor, pe bolta dintre primele doua coloane. In prezent, altarul principal al bisericii, adus din satul Saes, a inlocuit un altar provizoriu din anul 1930, si anume o masa de altar din anul 1793, pe care erau amplasate patru sculpturi din lemn de tei (din anul 1630), reprezentandu-i pe cei patru evanghelisti. Aceste sculpturi se afla acum in stanga si in dreapta naosului. De asemenea in biserica mai sunt expuse altarul din Beia si altarul consacrat sfantului Martin. In partea de nord a zidului, biserica are un amvon de piatra deosebit si un mic tabernacol (lucrari de pietrar cca. 1500).
 
In biserica se pastreaza o efigie a Sfantului Nicolae precum si trei blazoane sculptate din lemn cu stemele regilor Matia Corvin, Vladislav al 2-lea si al principelui Stefan Bathory. Stranele din partea de nord a corului sunt capodopere ale mestesugarului sighisorean Johann Reichmuth si dateaza din anul 1523. Orga bisericii a fost construita in anul 1858 de catre Karl Schneider iar partea mecanica s-a pastrat aproape perfect. Clopotul mare al Bisericii din Deal datand din anul 1419 a fost reconditionat in anul 1667 si a functionat pana in anul 1767. Forma lui actuala dateaza din anul 1797 cand a fost turnat din nou de catre mestesugarul Michael Thallman. Celelalte doua clopote ale bisericii datand din anul 1929 provin din turnatoria de clopote Fritz Kuntz din Sibiu. Pe fatada sudica si cea estica, asezate pe contraforturi, se afla patru statui sculptate din piatra reprezentand pe Fecioara Maria cu Pruncul sezand, respectiv pe cei trei Crai de la Rasarit, doi in picioare iar unul ingenunchiat. La 25 septembrie 1983 au fost sarbatoriti 500 de ani de la inaugurare.
 

 

1. DIE BERGKIRCHE (St. Nikolaus)
 
Die Bekannteste und Wichtigste der insgesamt 8 Kirchen Schassburgs ist mit Sicherheit DIE BERGKIRCHE. Sie ist auf dem Gipfel des 429 m hohen Schullbergs gelegen und bildet zusammen mit dem Stundturm das das Wahrzeichen der Stadt. Der Grundriss der Bergkirche zeigt, dass die Langsachsen von Chor, Mittelschiff und Turm nicht in einer Geraden liegen, was darauf schliessen lasst, dass die Kirche wie wir sie heute kennen auf eine aus fruherer Zeit bestehende Basilika aufgebaut worden ist. Diese Basilika stammte wohl vom Beginn des 13. Jhdts. und war gebaut asl kleine Saalkirche mit eingezogener Halbrundapsis. In der zweiten Bauphase folgt der Bau einer Pfeilerbasilika mit drei Schiffen (ohne Querschiff) und einen machtigen Westturm. Auf die verstarkten Mauern der Saalkirche wird hierbei der Chor der Pfeilerbasilika gebaut, wodurch die einzige Krypta Siebenburgens entsteht. Ca. 1300 wird der Bau fertiggestellt: auch der Westturm stammt aus dieser Zeit. Im Jahr 1345 begonnen wird ca. 1400 der spatgotische Umbau abgeschlossen.
 
Zwischen 1429 und 1483 entsteht die spatgotische Halle samt Sudworhalle. Die Sakristei und Westvorhalle entstehen in einer letzten Bauphase um. ca. 1500. Wahrend dieser letzten Bauphase wurde die Bergkirche (noch vor dem Jahr. 1500) mit schonen Wandgemalden ausgeschmuckt. Als im Jahr 1776 eine Renovierung der beschadigten Kirche beschlossen wurde storten diese Wandmalereinen, weshalb man ubereinkam, dass “besagte Malerey kopiert und die Inschriften in Abschrift genommen werden solle”. Diese Pergamentabscrhiften sind jedoch verschollen. Im Jahr 1877 wurden alle Wandgemalde mit Kalk ubertuncht, jedoch im Jahr 1934 anlasslich einer Restaurierung durch J. Misselbacher wieder freigelegt. Besonders erwahnenswert ist dabei die beeindruckende Dartstellung des jungsten Gerichts an der Ostwand des nordlichen Seitenschiffes sowie die Darstellung des Erzengels Michael mit Seelenwaage am Gewolbe zwischen den beiden ersten Pfeilern.
 
Der Hauptaltar der Kirche ist der heute sogenannte Schasser Altar, der eine Notlosung aus den 30er Jahren ersetz hat, bestehend aus einer Mensa von 1793, auf der vier aus Lindenblutenhole geschnitzte, vermutlich aus dem Jahr 1630 stammende Figuren standen. Heute stehen diese Figuren jeweils Links und Rechts des Hauptschiffes. Auch die Reussdorfer Altar, der Martinsaltar und die Meeburger Altar, allesamt in der Kirche ausgestellt, seien hiermit erwahnt. Der Meeburger Altar durfte auf Grund einer Inschrift von 1513 der alteste Schassburger Altar sein. Desweiteren verfugt die Kirche uber eine schone Steinkanzel aus dem Jahr 1480, sowie ein Sakramentshauschen an der Nordwand des Chores (Steinmetzarbeit, um 1500). Erhalten sind auch noch das holzerne Bildnis des hl. Nikolaus sowie drei aus Holz geschnitzte Wappenschilde der Konige M. Corvinus und Wladislav II, sowie des Woivoden Stephan Bathory. Das nordliche Chorgestuhl ist ein Werk des Schassburger Meisters Johann Reichmuth aus dem Jahr 1523.
 
Die Orgel wurde 1858 durch den Orgelbauer Karl Schneider errichtet und hat eine sehr gut erhaltene mechanische Traktur. Die grosse Glocke aus dem Jahr 1419 musste 1667 aus Sicherhheitsgrunden umgegossen werden und verrichtete ihren Dienst bis 1767. Ihre heutige Form hat sie aus dem Jahr 1797, als sie (nach zuvor zwei erfolglossen Versuchen) vom Glockengiesser Michael Thallmann neu gegossen wurde. Die beiden anderen Glocken stammen aus der Herrmannstadter Glockengiesserei Fritz Kuntz und wurden 1929 gegossen. Auf den Strebepfeilern der sudlichen und ostlichen Fassade stehen vier vermutlich aus dem Jahr 1450 stammende Steinplastiken. Sie zeigen eine sitzende Maria mit Jessuskind und die drei Konige aus dem Morgenland (einer kniend, die anderen beiden stehend). Am 25.9.1983 feierte man das 500 jahrige Bestehen der Bergkirche.

 

 

1. THE CHURCH ON THE HILL (SAINT NICHOLAS CHURCH)
 
Saint Nicholas Church (the Church on the Hill) is Sighisoara’s best known church and certainly the most important of the 8 Sighisoara churches. Built on top of the 429 m high School Hill, the Saint Nicholas Church (the Church on the Hill) is – together with the Clock Tower – the emblem of Sighisoara. The layout of the church reveals that chancel, central nave and tower are not built in a straight line. Presumably, the church as we know it today, was built on the foundation of an older hall type church formerly located on this site. Assumably built in the beginning of the 13th century, it was a one-nave hall church with semicircular apse. In the second stage, a pillar basilica with a central nave and two side aisles (but without transept), as well as the impressive bell tower were erected. The chorus of the pillar basilica was placed onto the consolidated walls of the hall church, creating the only Transylvanian crypta. This construction, as well as the bell tower, were accomplished around the year 1300.
 
In 1345 the Church was reshaped into late Gothic style, the works were resumed around 1400. Between 1429 and 1483 the main hall, as well as the southern narthex were accomplished. The sacristy and the western narthex were added in a third – and last – stage, around 1500. In this time, preceding the year 1500, expressive mural paintings embellished the church. In 1776, as the church underwent again restoration, it was decided to preserve the mural paintings and inscriptions, by copying them. Unfortunately these copies were never ever found. In 1877 all mural paintings were lime washed only to be rediscovered in 1934 when J. Misselbacher took to their restoration, while ample works on the church were performed. The exceptional mural painting on the Northern aisle’s eastern wall, depicting the Last Judgement, as well as the one on the vault between the first two pillars showing the Archangel Michael with the balance for the souls – are only two examples of this remarkable treasure.
 
The main altar was originally located in Saes, a village in the vicinity of Sighisoara. It was transferred to Saint Nicholas Church in order to replace an interim solution dating back to the 1930’s consisting in a altar mensa from 1793 on which stood life-sized the four Evangelists carved in lime-wood, dating back to approx. 1630. They are now placed on each side of the nave. The altars of the Saxon villages Cund (Viisoara) and Beia, as well as the altar dedicated to Saint Martin are also exhibited in the Saint Nicholas Church. The altar from Cund having an inscription from 1513 is considered to be Sighisoara’s oldest one. A beautiful, stone-made pulpit and a small tabernacle on the northern wall of the chorus complete the interior of this church (stonemasonry, around 1500). A wooden effigy of Saint Nicholas is still preserved, and so are the three wooden blazons showing the armorial bearings of the kings Mathias Corvinus, Wladislaw 2nd and of Prince Stephan Bathory. The northern choral was completed in 1523 and was a local craftsman’s masterpiece. His name was Johann Reichmuth.
 
The pipe organ was built in 1858 by Karl Schneider. The mechanism is very well preserved to our day. Due to security reasons, the big bell of the church dating from 1419 had to be remade in 1667. It worked until 1767. It was cast into its actual shape in 1797 by the craftsman Michael Thallmann (after two unsuccessful attempts). The other two bells inside the church were made in 1929 at the bell foundry “Fritz Kuntz” in Sibiu. On the South and East facade there are four stone statues placed on the buttresses showing Virgin Mary with the little Jesus sitting and the three Mags (two of them standing and one sitting). The 500 years anniversary of the church was celebrated in 1983 on the 25th of September.
 
2. BISERICA MANASTIRII
 
Biserica a fost mentionata pentru prima oara in anul 1298 intr-o scrisoare semnata de 10 episcopi, pe vremea pontificatului Papei Bonifaciu al 8-lea. Complexul Manastiresc era format din Biserica Sfanta Maria si chiliile, apartinand Ordinului Calugarilor Dominicani, care comunicau intre ele printr-o galerie acoperita. Manastirea a fost daramata in 1886, pentru a face loc cladirii comitatului (actuala Primarie). Pe peretele vestic al casei scarilor ce dice inspre orga este inscris anul 1483, data la care se refera anul reconstructiei in stil gotic tarziu, in cursul caruia s-a ridicat o biserica de tip hala gotica cu trei naosuri si doua perechi de pilastri in care presbiteriul este demarcat de trei laturi ale unui hexagon. La marele incendiu din 1676 naosul central al bisericii a fost distrus complet. Biserica a fost refacuta in anul urmator de catre mesterul Veit Gruber din Tirol, impreuna cu mestesugarul Phillip Audring din Salzburg.
 
In cursul lucrarilor de renovare cupola naosului a fost refacuta in stil baroc. In 1680 s-a instalat orga baroca iar in anul 1681 altarul, a carui lemnarie a fost executata de Johann West din Bartfeld (Slovacia). Picturile care impodobesc altarul sunt opera pictorului sibian Jeremias Stranovius. In 1889 orga a fost mutata din partea de nord a bisericii pe galeria vestica si dotata cu mecanism pneumatic. Sub tuburi se afla o inscriptie cu data constructiei orgii. Biserica a fost restaurata de mai multe ori: 1805, 1859 si 1928/1929. Cu ocazia ultimei si celei mai ample restaurari biserica a obtinut aspectul actual, lucru mentionat in inscriptia de pe bolta, de deasupra orgii. Cea mai recenta lucrare de zugravire dateaza din 1982. In biserica se gaseste o cristelnita de bronz turnata in 1440 de mesterul turnator de clopote Jacobus din Sighisoara, precum si doua cadre de usi sculptate in piatra, probabil in anii 1507, respectiv 1529. Aceasta din urma se pare ca este o lucrare a sculptorului sibian Lepicida. Pe parapetul galeriei se afla picturi din secolul 18 iar in biserica sunt expuse 39 de covoare orientale de mare valoare reprezentand donatii ale negustorilor sasi din secolele 17 si 18.
 

 

2. DER KLOSTERKIRCHE
 
Die erstmalige Erwahnung der Klosterkirche aus dem Jahre 1298 stammt aus einem von 10 Bischofen, unter dem Pontifikat des Papstes Bonifazius VIII verfassten Ablassbrief (siehe hist. Teil). Das Kloster mit der dazugehorigen Marienkirche befand sich im Besitz des Dominikanerordens. Verbunden waren sie durch einen doppelten Kreuzgang. Das Kloster wurde jedoch im Jahr 1886 abgetragen, um Platz fur das sogenannte Komitatsgebaude (das heutige Rathaus) zu schaffen. An der Westwand des Treppenaufgangs zur Orgel befindet sich die Jahreszahl 1483, wahrscheinlich bezieht es sich auf das Jahr des spatgotischen Umbaus. Damals entstand eine dreischiftige gotische Hallenkirche mit zwei Saulenpaaren, deren Chor durch 3 Seiten eines Sechseckes geschlossen wird. Beim grossen Brand von 1676, wurde das Mittelschiff der Kirche vollstandig zerstort. Die Kirche wurde jedoch im darauf folgenden Jahr, vom Tiroler Meister Veit Gruber, sowie dem Salzburger Handwerker Phillip Audring, wieder hergestellt. Dabei erhielt das Gewolbe des Kirchenschiffes sein barockes Antlitz.
 
Im Jahr 1680 wurde die barocke Orgel montiert, sowie im Jahr 1681 der Altar, mit Holzarbeiten von Johann West aus Bartfeld (in der Slowakei). Die den Altar verzierenden Malereinen stammen vom Herrmannstadter Maler Jeremias Stranovius. 1889 verlegte man die Orgel vom Nordteil der Kirche auf die Westempore und baute sie pneumatisch um. Eine unterhalb der Orgelpfeifen befindliche Inschrift erwahnt ihr Erbauungsdatum. Die Kirche wurde merhmals restauriert und zwar in den Jahren 1805, 1859 sowie 1928 / 1929. Bei der letzten wohl auch grossten Renovierung erhielt die Kirche ihr heutiges Aussehen, (siehe Inschrift am Gewolbe uber der Orgel). Im Jahr 1982 wurde die Kirche zum letzten Mal ausgemalt. Einer besonderen Erwahnung bedarf das vom Glockengiesser Jacobus gegossene bronzene Taufbecken aus dem Jahr 1440. Auch zwei steinerne Turstocke von 1508 bzw. 1570 sind von Bedeutung. Der Letztere wird dem Hermanstadter Steinmetz Lapicida zugeschrieben. Die Malereinen an den Galeriebrustungen stammen aus dem 18 Jhdt. Desweiteren befinden sich 39 wertvolle anatolische Teppiche aus dem 17 / 18 Jhdt. in der Kirche.

 

 

2. THE CHURCH OF THE DOMINICAN MONASTERY
 
First mentioned in 1298 in an indulgence letter signed by ten bishops during the pontificate of Bonifacius the 8th. Conjoined by a cloister, the monastery and the adjacent SAINT MARY’S CHURCH belonged to the Order of St. Dominic. Anyway the monastery was demolished in 1886 in order to make room to the Administration Hall. On the west of the staircase appears the figure 1483 which is considered to be the year of conversion into a late Gothic church. At this point a new three-nave Gothic hall-type church with two pairs of pillars was achieved. Its chancel was enclosed by three sides of a hexagon. In 1676 during the big braze, the center nave burned completely down and was rebuilt in the next year by Master Velt Gruber from Tyrol and by the craftsman Phillip Audring from Salzburg. At this time the vault of the church was reshaped to fit Barock style. In 1680 the Barock organ was installed, in 1681 followed the Altar carved in wood by Johann West from Bartfeld in Slovakia.
 
In 1889 the organ was transferred from the northern side of the church to the western gallery, and it was endowed with a pneumatic mechanism. An inscription found beneath the organ pipes provides evidence. The church underwent several times restoring in 1805, 1859 and the biggest one in 1928 / 1929. The last restoration gave the church its final character preserved till today. In 1982 the church interior was last painted. The bronze baptismal font of 1440 attributed to the bell founder Jacobus is worth mentioning as well as two stone door frames achieved in 1508 and 1570 respectively. The latter one is considered to be a work of the stonecutter Lepicida from Sibiu. The paintings on the gallery parapets go back to the 18th century. 39 valuable oriental carpets from the 17th and 18th century are part of the church’s patrimony.
 

 

3. BISERICA ROMANO – CATOLICA SF. IOSIF
 
Biserica Romano-Catolica este cea mai recenta constructie bisericeasca din Cetatea Sighisoarei, datand din anul 1894 cand Turnul Lacatusilor si Biserica Manastirii Calugaritelor Franciscane au fost demolate pentru a face loc noii biserici care se construia. Biserica Romano-Catolica este opera arhitectului sighisorean Letz si se afla pe partea nord-estica a Cetatii Sighisoara, langa Casa Georgius Krauss. La 22 martie 1983 interiorul bisericii a fost deteriorat de un incendiu in urma caruia au fost efectuate lucrari de reparatie. Orga construita in 1908 de Karl Einschenk a fost cumparata de la o comunitate saseasca. In anul 2007 a avut loc o ampla renovare a acestei biserici.
 

 

3. DIE ROMISCH – KATHOLISCHE KIRCHE ST. JAKOB
 
Fur den Bau der romisch-katholischen Kirche im Jahr 1894 mussten der Schlosserturm und das Nonnenkloster des Franziskanerorden weichen. Sie ist das neueste ekklesiastische Bauwerk und wurde vom Schassburger Architekten Letz errichtet, auf der nordostlichen Seite der Burganlange am Ende der Schanzgasse gegenuber des Hauses “Georgius Krauss”. Am 22 Marz 1983 wurde das Innere der Kirche bei einen Brand beschadigt und musste repariert werden. Die von Karl Einschkenk gebaute Orgel wurde von einer sachsischen Gemeinde gekauft und stammt aus dem Jahr 1908. Die letzte grosse Renovierung fand im Jahr 2007 statt.

 

 

3. THE ROMAN – CATHOLIC CHURCH ST. JOSEPH
 
Errected in 1894 on the site of a former nun monastery belonging to the order of St. Francis and of the Locksmith’s Tower, the Roman – Catholic church is the latest ecclesiastic monument inside the borough. It is a work of local architect Letz situated on the north – eastern side of the citadel, opposite the Georgius Krauss building. On the 22th of March 1983 the interior of the church was destroyed by a fire, and was consequently restored. The organ built in 1908 by Karl Einschenk was bought by the Saxon community. The most recent restoration took place in 2007.
 

4. BISERICA DIN PIATRA
 
Cea mai veche biserica din Cetatea Sighisoarei se afla in stanga Scarii Scolarilor, motiv pentru care acest areal se numeste pana in ziua de azi “la capela”. Mergand din Piata Ratustelor catre Scara Scolarilor se pot observa in stanga resturile stalpilor acestei biserici de mult timp disparute. In anul 1583 a avut loc in aceasta biserica, in prezenta regelui Ioan Zapolya, renumita disputa teologica dintre adeptul ritului vechi, cardinalul Martinuzzi, episcopul Stahlinus si Stephan Szanta, ulterior reformator al Zipserilor. Regele i-a sustinut in aceasta disputa pe reformatori. Pe o harta a orasului din anul 1750 ruinele acestei biserici sunt mentionate ruinele acestei biserici sub denumirea “capelele ruinate”. Ruinele continua pana la curtea Parohiei Evanghelice care se pare ca a adapostit initial cea mai veche scoala a Cetatii. Cristelnita realizata in 1411 de catre turnatorul de clopote sighisorean Jacobus pentru aceasta biserica se afla in Biserica Manastirii.
 
4. DIE STEINERNE KAPELLE
 
Diese wohl alteste Kirche Schassburgs stand fruher neben der Schulertreppe, weshalb dieser Platz auch heute noch “auf der Kapelle” heisst. Wenn man vom Entenplatzchen aus die Gasse entlang zur Schultreppe geht, so kann man die Uberreste der Sturzpfeiler der Aussenmauern auch heute noch auf der linken Seite sehen. Im Jahr 1583 fand hier, in Anwesenheit des Konigs Johann Zapolya, das beruhmte Religionsgesprach zwischen dem Anhanger der alten Kirche Kardinal Martinuzzi, dem Bischof Stahlinus und dem spateren Reformator der Zipser Stephan Szanta statt. Konig Zapolya ergriff bei diesem Treffen Partei fur die Reformatoren. Ein Stadtplan aus dem Jahr 1750 bezeichnet die Ruinen dieser Kirche als “ruinierte Kapellen”. Im Anschluss an die Mauerreste, befindet sich der evangelische Pfarrund Predingerhof, der fruher die alteste Schule Schassburg beherbegte. Das in der Klosterkirche aufbewahrte Taufbecken aus dem Jahr 1411 wurde vom Schassburger Glockengiesser Jacobus hergestellt.

 
4. THE STONE-BUILT CHAPEL
 
This church, considered to be the oldest in Sighisoara stood in the vicinity of the Student’s Staircase, that is why until today this place is called “on the chapel”. By walking down the alleyway from the Duck’s Square to the Student’s Staircase, the remaining of the church’s external wall pillars are still visible today on the left hand side. In 1583 the religious dispute between the adepts of the old rite – cardinal Martinuzzi, archbishop Stahlinus and Stephan Szanta, who subsequently turned reformer of the Zipser Germans was carried out. King Zapolya took interest in this dispute and advocated the reformers’ position. A town map dating back to 1750 mentions already the ruins of this church as “ruined chapels”. On the other side of the Student’s Staircase, next to the remains of the original wall, is the Protestant Vicarage, which originally housed the oldest school in Sighisoara. The baptismal font from 1411 by Jacobus, originally placed in this church, is now exposed in the Monastery Church.