Cetatea Oradea
Cetatea Oradea
Oradea Fortress

În sec. 11 regele Ladislau (1077 – 1095) a zidit aici o mănăstire fortificată transformată ulterior într-o cetate puternică distrusă de mongoli în 1241 dar refăcută în formă heptagonală cu turnuri masive și creneluri. […..] / In the 11th century king Ladislau (1077 – 1095) built a fortified monastery transformed after in a strong fortress destroyed by mongolians in 1241 but rebuilt in heptagonal shape with massive towers and battlements. […..]

 

Muzee / Museums:

 

  • Muzeul Țării Crișurilor

  • Muzeul Militar Național

  • Muzeul Memorial Iosif Vulcan

  • Muzeul Memorial Ady Endre

  • Casa Memorială Doctor Aurel Lazăr

  • Muzeul Art Nouveau

  • Muzeul Masoneriei

     

    Palate / Palaces:

     

  • Palatul Primăriei – clădire monumentală, construită de arhitectul Kálmán Rimanóczy Jr pe malul stâng al Crișului Repede, între anii 1902 – 1903. Cu 250 de trepte, o înălțime de 50 m și patru nivele principale, dintre care trei de panoramă, Turnul Palatului Primăriei (care se poate vizita) este și ceasul care anunță ora exactă la Oradea. Realizat în anul 1904 de lăcătușul ceasornicar Mezey Deszo, “ceasul mamă” cântă la ore fixe Marșul lui Iancu. Orologiul a supraviețuit celor două războaie mondiale, dar păstrează urme de gloanțe din anul 1944. Nivelul doi al turnului a fost mult timp punct de veghe pentru pompierul de serviciu al orașului. Incendiile erau anunțate prin bătăi de clopot în funcție de zona în care izbucneau, ziua era arborat un drapel roșu pe direcția incendiului, iar noaptea se aprindea un reflector electric.

  • Palatul Vulturul Negru – cu pasajul pietonal, construit în stilul secesiunii vieneze în 1907 – 1908, a fost finanțat de doi avocați evrei, Ede Kurlander și Emil Adorjan, care au dorit sa construiască cu surse proprii o clădire specială pentru oraș. Complexul arhitectonic personalizat prin două mari vitralii care reprezintă un vultur în zbor, adăpostea un hotel, două cinematografe, săli de bal, un cazinou, cafenele, magazine și o bancă. Palatul care este azi un simbol al orașului, unic în Europa, are un pasaj în formă de Y cu trei intrări, iar interiorul, acoperit cu sticlă, a fost inspirat din galeria Vittorio Emanuele din Milano. Aici se află în prezent cele mai multe baruri, pub-uri și cafenele din Oradea fiind centrul de distracție al orașului.

  • Palatul Episcopiei Greco – Catolice – finalizat în 1905, ca mostră a stilului eclectic cu influențe neogotice

  • Palatul Rimanóczy Senior – pe strada Republicii, colț cu Parcul Traian, reproducând palatul venețian Ca d’Oro

  • Palatul Rimanóczy Junior – pe strada Roman Ciorogariu, adăpostește sediul Episcopiei Ortodoxe a Oradiei și Sălajului

  • Palatul Baroc – sec. 18, fost și actual sediu episcopal romano – catolic, adăpostind în trecut Muzeul Țării Crișurilor, a cincea instituție muzeală ca valoare și mărime din România și, împreună cu Bazilica Romano-Catolică și cu Șirul Canonicilor, formează Complexul Baroc – cel mai mare complex de clădiri construite în acest stil arhitectural în România

  • Palatul Poynar – construit de Sztarill Ferencz în anul 1907

  • Teatrul de Stat – dominând cu stilul său eclectic Piața Ferdinand, din anul 1900

  • Palatul Episcopiei Romano – Catolice – cel mai amplu proiect baroc din sud-estul Europei și cel mai mare proiect arhitectural din România, susținut personal de Maria Tereza a Austriei. Construcția complexului Episcopiei Romano – Catolice (Palatul, Șirul Canonicilor și Catedrala Romano – Catolică „Ridicarea la Cer a Fecioarei Maria” (catedrală a Diecezei de Oradea) a fost realizată între anii 1750 – 1875, Palatul Episcopiei fiind primul finalizat în anul 1777, iar în anul 1779 este finalizată Catedrala care a fost sfințita un an mai târziu. Palatul, opera arhitectului vienez Franz Anton Hillebrandt, a fost construit în stil baroc austriac târziu ca o copie mai mică a Palatului Belvedere din Viena, iar catedrala este opera aceluiași arhitect, cu implicarea inginerului constructor italian Giovanni Battista Riccca, care a introdus elemente inspirate din biserica “Il Gesu” din Roma. Pentru vizitare – Biroul de Turism Religios – Episcopia Romano – Catolică Oradea – str. Șirul Canonicilor, nr. 13, telefon: 0359 433 401, email: tourinfo@varad.org.

  • Centrul Vechi

  • Piața Unirii – oglindește șapte stiluri arhitecturale: baroc, clasicist, eclectic, istorizant, secession, romantism și neo-românesc în: Palatul Primăriei Oradea, Palatul Episcopiei Greco – Catolice, Casa Kovacs, Biserica Sfântul Nicolae, Biserica cu Lună, Catedrala Sfântul Ladislau, Palatul Vulturul Negru și Palatul Moskovits.

  • Strada Republicii – locul ideal pentru promenadă – peste 600 de metri de cafenele, restaurante și clădiri fabuloase precum: Palatul Poynar (clădire reprezentativă pentru curentul Art Nouveau), Palatul Rimanóczy Senior (reproducând palatul venețian Ca d’Oro), Ansamblul Palatelor Stern, Apollo și Moskovits Miksa amplasate la intersecția cu strada Mihai Eminescu și la celălalt capăt Biserica romano – catolică “Pogorârea Sfântului Duh”, construită în stil baroc.

     

    Biserici și Mănăstiri / Churches and Monasteries:

     

  • Biserica Ortodoxă cu Lună – construită în anul 1790. Mecanismul din turla bisericii, instalat în anul 1793 de inovativul mecanic orădean Georg Rueppe, face o rotație completă în jurul axei sale în 28 de zile, indicând cu exactitate fazele lunii în funcție de ciclul cotidian marcat de mecanismul cu ceas. Curtea bisericii găzduiește un muzeu reprezentativ cu obiecte bisericești ortodoxe de o frumusețe artistică deosebită.

  • Biserica romano – catolică Sfântul Ladislau

  • Biserica greco – catolică Sfântul Nicolae

  • Biserica Baptistă Emanuel – a doua biserică baptistă europeană ca mărime

  • Sinagoga Neologă Zion – replica simplificată în spiritul modernității a Sinagogii din Nurnberg – a fost construită în anul 1878 în centrul Orașului Nou, după scindarea comunității evreiești din Oradea în ortodocși și congresiști sau neologi. Cu arhitectura inspirată din stilul maur, sinagoga neologă spre deosebire de cea ortodoxă se impune prin masivitate și amplasament favorabil. Exteriorul este decorat în stil eclectic cu amprentă victoriană specifică sfârșitului sec. 19, efectul cel mai spectaculos fiind creat pe fațada sudică decorată cu cinci ferestre ample care sugerează ideea de arc de triumf. Zona amvonului etalează o serie de elemente florale cu amprentă stilistică Art Nouveau. Sinagoga este deschisa pentru vizitatori cu excepția zilei de luni.